Glad Påsk

Min egen lilla Påsk kärring

Vi har påskpysslat lite till fröknarna på dagis. Och icke att förglömma världens bästa mat tant, Anneli.

Askonsdagen idag, Askonsdagen är den dag som inleder den egentliga fastetiden. Den har fått sitt namn efter den katolska sedvänjan att strö aska på de botgörare som denna dag fick lämna kyrkan. Efter absolution fick de åter komma in i kyrkan på
skärtorsdagen, ha en skön Skärtorsdag, varför heter det så? Kort svar: “Skära” betyder “rena” och syftar på att Jesus under skärtorsdagen tvättade (renade) sina lärjungars fötter.

Påsk har lite annan betydelse för mej, Påsk kärringarna är ju roligare så de är de som har betydelse för mej.

Natten mellan dymmelonsdagen och skärtorsdagen inleds nämligen häxsabbaten. Det är då som häxorna flyger till Blåkulla för att delta i djävulens mässa (som hålls på skärtorsdagen). Häxorna kommer tillbaka på påskdagen.

All information har jag hittat via Google, Wikipedia och Högtider.
Osvuret om vilket som är sant.




Kommentarer
Postat av: Eva

Glad Påsk Karin ! Så fint pynt Loppan har tillverkat ! Har alltid tyckt att pyntet som barnen gjort är det bästa och charmigaste :)

2012-04-05 @ 12:10:56
URL: http://gummismycken.blogspot.com
Postat av: Lensbabie

Glad påsk på er alla på Ösäter!

Jag håller med dig, påskärringarna och häxorna ligger mig betydligt varmare om hjärtat. :D

Loppan är en färgglad liten tjej :D



Ha det göttigt!



2012-04-06 @ 10:45:25
URL: http://lensbabie.wordpress.com

Skriv en rad och gör mig glad

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0