Nya Byxor

Det är härligt att sy nya saker till lill loppan, så fort hon ser att jag syr så frågar hon efter, kott, vi ska ta kort.




Lill loppan växer ju så det nästan knakar, så ny byxor var det som stod som prio 1 just nu.
Mudden på dessa blev ovikta ca 15 cm.




Sen kom åskådare till poseringen och störde vid nästa byxprov fotografering.
Och mudden här blev bara 8 cm ovikt.

Idé : Mest ett behov, det började bli kalla frostvarning runt vristerna på de gamla byxorna, så det får bli ett nytt                         projekt, förlänga äldre byxor med mudd när dom ändå inte hunnit bli slitna eller ful.

Material : Velour från Nea Nobelle, mudd från MG-tyger.

Mönster:  Meedom,sy och sticka till barn 0-3 år mjukisbyxa med resår form 2, det är bra modell speciellt till vintern när det värmer med lite pös och plats för tights under vid behov. Jag använder långa muddar som jag viker dubbla till att börja med så när benen växer på loppan så växer byxorna med henne.

Arbetsordning:  Overlocksömmar på fram och baksömmen först, bensömmarna sen, snabbt som ögat går det. Sen resår till midjan, den syr jag ihop till en ring och viker ner tyget till en kanal och sen kör jag med stretchig raksöm.
Ben muddarna, 4 nålar i mudden och 4 nålar i byxbenskanten, passa 4 nålar mot varandra och dra ut muddväven så den ligger rak mot tyget när du zickzackar fast den ett varv, jag har inte så bred zickzack och ganska tät.

Resultat: Nöjd, det är ett enkelt mönster och är lätt att anpassa efter olika barns mått, utan att behöva rita nytt mönster vargång det nån behöver ett par byxor. Döskalle byxorna är sydda efter samma mönster, fast till 2 lite äldre barn.

Sist idag, för mycket gott ger mycket ont i magen, vi har haft kalas i huset.........

Kommentarer
Postat av: sky

ad lång hon ser ut att ha blivit! Hoppas att vi ses snart för jag saknar er alla!

2009-01-11 @ 18:15:55

Skriv en rad och gör mig glad

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0